sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Paris is always a good idea.

Tiistaina 18. päivä syyskuuta koitti kauan odotettu päivä jolloin me perheen naisväen ja pikkuisen poikavauvan kanssa kipastiin Lontoosta junalla kanaalin ali Pariisiin. Herättiin huonosti nukutun yön jälkeen (mulla soi tämä jo toista vuorokautta lakkaamatta päässä ja äiti unohti kellonsa näyttävän suomen aikaa, minkä ansiosta herättiin paikallista aikaa kolmelta yöllä panikoimaan pommiin nukkumisesta) kello 4:45 aamulla. Herätettiin pahaa-aavistamaton vauveli yöunilta, puettiin päälle, syötiin pikaisesti aamupalaksi rusinabageleita tuorejuustolla ja hilattiin vähäiset matkatavarat autoon. Autolla sitten huristeltiin Lontoon ketturikkaassa aamuyössä King's Crossin asemalle.
Menomatka kului lähinnä tutkiskellessa mukaan raahattua Pariisin matkaopasta, suunnitellessa sopivaa reittiä kiertää ja ihaillessa pikkuista Jonnea.
Matka kesti noin kaksi tuntia ja perillä oltiin paikallista aikaa kello 10:17. Heti aseman vilinästä päästyämme kauhisteltiin hetki liikenteen menoa, ihasteltiin asemaa ulkoapäin ja tarvottiin ensimmäiseen houkuttelevaan ranskalaiseen leipomoon ostamaan aprikoosikroisantti jaettavaksi. Sen voimin sitten pienen ylihintaisen opaskirjan avulla suunnistamaan etukäteen laadittua reittiä kohti nähtävyyksiä.
Oltiin porukan kesken sovittu, että katsotaan kaikki nähtävyydet vaan pikasesti ulkoa, jotta ehditään nähdä enemmän sen sijaan että puolet päivästä menis jonotteluun. Ensimmäisenä vuorossa Notre Damen katedraali, mulle tuttu Disneyn Notre Damen kellonsoittajan ansiosta mikä nyt vaan sattu olemaan yks mun lempparileffoista pienenä. Osottelin piirretystä tuttuja gargoileja innoissani kuin viisivuotias konsanaan.
Notre Damen jälkeen etsittiin syrjäisempi lounaspaikka, ja parkkeerasimme paikalliseen ravintolaan eräälle pikkukadulle. Paikka oli pieni, tunnelmallisen näköinen ja sopivan kiireisen näköinen. Tilattiin pienet annokset risottoa, lasagnea ja ankkapiirasta sekä juomaksi light kokis ja kivennäisvettä. Näin pienistä, mitättömistä ja tylsistä annoksista saatiin 70 euron lasku, jolloin päätettiin jättää Pariisilaisittain syöminen siihen.
Notre Damelta poikettiin reitiltämme nähdäksemme Lourven taidemuseon ulkoapäin. En yleensä ole kovinkaan kiinnostunut arkitehtuurista, mutta Pariisissa olin itsekin leuka maassa kaikista kivipatsaiden yksityiskohdista ja muotoiluista. Olihan sitä tosiaan rakennettukin se 800 vuotta. Louvren vierestä bongattiin vielä sattumalta Pariisin version tästä love padlock-ilmiöstä. Elikkä pariskunnat hankkii lukon, kirjottaa siihen nimensä tai jotain muuta itselleen tärkeää, lukitsee sen johonkin ja heittää avaimen menemään.
Louvren katsastettuamme poikkesimme puistoteitä pitkin kohti Eiffel-tornia. Nautiskeltiin kukin Mövenpickin jäätelöt (pistaasi, minttu-suklaa ja caramel) ja ihailtiin puiston kukkia. Sää oli nähtävyyksien kiertämiseen ja ympäriinsä kävelyyn täydellinen; puolipilvinen, ei liian kuuma eikä liian kylmä. Yhessä vaiheessa hetken ripeksi vettä, mutta ei onneksi kauaa.
Ei tietenkään sopimuksen mukaan käyty kiipeämässä Eiffel-torniinkaan. Jalat oli muutenkin jo kaikesta kävelystä väsyneet ja jonojen päästä löytyvät hissit maksoi, joten oikeastaan ei edes haitannut. Otettiin kuvia sen juurella ja istuttiin tornin alapuolelle levähtämään, ennen kun jatkettiin matkaa riemukaaren kautta Champs-Élyséesiin ostoksille.
Riemukaaren ympäri meni jonkin sortin liikenneympyrä, mikä osoittautui suurimmaksi sekasorroksi mitä oon koskaan nähny. Ei minkäänlaisia kaistoja, ja kaikilta riemukaaren ympäriltä tulevilta kahdeltatoista tieltä kaikki halus tietenkin ehtiä ajamaan sopivaan väliin ensimmäisenä. Pyöräilijät ja bussit vielä siihen mukaan. Pelkästään sinä aikana mitä pysähdyttiin siihen kuvailemaan, taisin nähdä parikin melkein-kolaria.
Ostoksiin meillä oli loppujen lopuksi jäljellä aika vähän aikaa. Käytiin lähinnä vauvanvaateliikkeissä ja jo tutuissa kaupoissa. Kaikki ranskalaiset liikkeet mitä nähtiin tai mihin astuttiin sisälle, tuntu olevan vähän turhan hintavia. Ostin vain H&Mltä valkoisen villapaidan, minkä olisin luultavasti saanut ostettua Suomestakin, ainakin Lontoossa niitä sitten jälkeenpäin näin. Käytiin vielä syömässä tutusti ja turvallisesti mäkkärissä, jonka jälkeen lähdettiin suunnistamaan takaisin asemalle. Käytiin vielä ostamassa suolaista evästä matkaa varten ja makeita leivonnaisia leipomosta kotiinvietäväksi.
Kotimatka meni mun osalta lähinnä nukkuen olin nimittäin lopen uupunut tuon kävelylenkin, kaiken suunnistamisen ja turisteilun jälkeen.
Matka oli avartava ja onnistunut. Kerrankin olin tosissani kiinnostunut edes hieman kaupungin historiasta ja ottanut kunnolla selvää etukäteen mitä pitää käydä katsomassa. Pariisista jäi mieleen erityisesti epäystävällinen asiakaspalvelu ravintoloissa, järkyttävä liikennekulttuuri, arkkitehtuuri ja syötävän suloiset pariisilaisleipomot. Menisin mielelläni uudelleen, ainakin shoppailemaan ajan ja rahan kanssa.